Fakultät für Philosophie, Wissenschaftstheorie und Religionswissenschaft
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Lehrveranstaltungen Wintersemester 2019-2020

Seminar und Lektürekurs

Platon "Protagoras"

Do. 10:00 bis 12:00 c.t. woch 17.10.2019 bis 06.02.2020 Ludwigstr. 31 - 028

Gegenstand des Seminars ist Platons Protagoras, der eingehend gelesen und diskutiert werden soll. Zum einen sollen dabei die Hauptcharaktere im Dialog und ihre Art der Gesprächsführung und Argumentation genauer betrachtet werden. Zum anderen soll auf die im Dialog besprochenen Themen und Fragen eingegangen werden. Ersteres umfasst eine Behandlung der den Hauptcharakteren im Dialog entsprechenden historischen Figuren Sokrates und Protagoras sowie der Merkmale von Dialektik und Sophistik. Letzteres beinhaltet die Beschäftigung mit den im Dialog diskutierten Fragen nach der Lehrbarkeit der Tugend, nach der Beziehung einzelner Tugenden zueinander, nach der Einheit der Tugend(en) sowie nach dem Verhältnis zwischen dem, was gut ist, und dem, was lustvoll ist.
Literatur

Als Textgrundlage dient die deutsche Übersetzung des Protagoras von Friedrich Schleiermacher in Wolf, U. (Hrsg.), Platon. Sämtliche Werke. Band 1. Übersetzt v. F. Schleiermacher (Rowohlts Enzyklopädie), Reinbek bei Hamburg: Rowohlt, 2011.
Voraussetzungen

keine
Anmeldung

Muss irgendwann zwischen dem 24.09. und dem 07.10.2019 über das LSF-System priorisiert belegt werden.

 Materialien: Informationen1.pdf; Text.pdf; Zusatztexte 31. Okt.pdf; Informationen2.pdf; Informationen3.pdf;

Fortgeschrittenenseminar und Essaykurs

Ancient views on dialectic

Mi. 16:00 bis 18:00 c.t. woch 16.10.2019 bis 05.02.2020 Geschw.-Scholl-Pl. 1 (D) - D Z005

In this seminar, we will examine different views on dialectic from Plato to the Neoplatonists. The conception of dialectic as question-and-answer argumentation can be found in Plato, Aristotle and several Stoics. However, the account of its specific techniques and its status differ among these thinkers. While Plato’s works include the account of dialectic as a science and as being linked to the knowledge of the Good, Aristotle conceives of it primarily as a kind of syllogism and thus links it to a specific part of logic. Aristotle acknowledges that certain aspects of dialectic may serve as instruments of philosophy and Peripatetics develop the idea of logic as an instrument of philosophy. Although the Stoics also conceive of dialectic as a part of logic and thus maintain the connection between dialectic and logic, they claim that logic is a part, and not an instrument, of philosophy. These three views were the most prominent ones for later philosophers and formed the background against which they discussed dialectic. While Alcinous appears to syncretize them, Alexander of Aphrodisias and Plotinus clearly distinguish between the three views. In order to return to Plato’s understanding of dialectic, Plotinus distinguishes dialectic from logic. Later Neoplatonists, such as Syrianus, follow Plotinus in doing so.
The relevant texts will be made available. The seminar can also be taken as an essay class. Essays and papers can be written in English or in German.
Voraussetzungen

Basic knowledge of ancient philosophy; knowledge of English (essays and papers can be written in English or in German).

Materialien: Syllabus.pdf; Texts 23 Oct.pdf; Texts 30 Oct.pdf; Text 6 Nov.pdf; Text 13 Nov.pdf; Essay - Information.pdf; Essay 1 - Question-Aufgabe. Dt.-Engl.pdf; Texts 20 Nov.pdf; Texts 27 Nov.pdf; Text 4 Dec.pdf; Texts 11 Dec.pdf; Texts 18 Dec.pdf; Text 8 and 15 Jan.pdf; Essay 2 - Question-Aufgabe. Dt.-Engl.pdf; Essay 3 - Question-Aufgabe. Dt.-Engl.pdf; Text 22 Jan.pdf; Texts 29 Jan and 5 Feb.pdf; Essay 4 - Question-Aufgabe. Dt.-Engl.pdf

Übung

Tutorial class for "Ancient views on Dialectic"


Essay discussions by arrangement
Only for BA major students of Philosophy (PStO of 2012) or Master students of Philosophy who take the course as an essay course!

 

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