Lehrveranstaltungen Sommersemester 2016
Vorlesung
Frauen in der antiken und mittelalterlichen Philosophie
Di. 14:00 bis 16:00 c.t. woch 12.04.2016 bis 12.07.2016 Geschw.-Scholl-Pl. 1 (D) - D 209
Der Beitrag der Frauen zu die Geschichte der Philosophie wird oft unterschätzt, insbesondere in der Vormoderne. Viele würden sich schwer tun, überhaupt eine weibliche Philosophin aus der Antike oder Mittelalter zu nennen. In dieser Vorlesung werden die Ideen von diesen Philosophinnen untersucht. Aus der Antike werden z.B. Frauen im Pythagoreanismus und die Neuplatonikerin Hypatia diskutiert, und auch die Rolle der Frauen in der frühen indischen Philosophie (u.a. die Darstellung der Frauen in den Upanisaden). In solchen Fällen soll auch erörtert werden, inwiefern die relevanten Quellen wirklich von philosophierenden Frauen berichten oder ob wir es eher mit pseudonymischen Werken von Männern zu tun haben. Im Mittelalter ist es weniger umstritten, dass zahlreiche Denkerinnen tätig waren, z.B. Hildegard von Bingen, Mechthilde von Magdeburg und Katharina von Siena. Neben einer Besprechung des Beitrags von Denkerinnen, sollen auch philosophische Ideen männlicher Denker über Frauen diskutiert werden, u.a. bei Platon, Aristoteles und Thomas von Aquin.
Literatur:
P. Adamson, Classical Philosophy (Oxford: 2014), ch.42.
C.W. Bynum, “Religious Women in the Later Middle Ages,” in J. Raitt (ed.), Christian Spirituality: High Middle Ages and Reformation (New York, 1987), 121-39.
P. Dronke, Women Writers of the Middle Ages (Cambridge: 1984).
C.A. Freeland (ed.), Feminist Interpretations of Aristotle (University Park: 1998).
C.A. Freeland, “Feminism and Ideology in Ancient Philosophy,” Apeiron 33 (2000), 365-406.
R. Mayhew, The Female in Aristotle’s Biology: Reason or Rationalization (Chicago: 2004).
B. McGinn, The Flowering of Mysticism: Men and Women in the New Mysticism, 1200-1350 (New York: 1998). [Deutsche Übers. Die Mystik im Abendland. Band 3: Blüte. Männer und Frauen der neuen Mystik (1200-1350) (Freiburg u.a.: 1999).]
A. Minnis and R. Voaden (eds), Medieval Holy Women in the Christian Tradition c.1100-c.1500 (Turnhout: 2010).
Loris Sturlese, Die deutsche Philosophie im Mittelalter. Von Bonifatius bis zu Albert dem Großen (748-1280), München 1990.
M.E. Waith, A History of Women Philosophers: Volume 1, 600 BC-500 AD (Dordrecht: 1987).
J.K. Ward (ed.), Feminism and Ancient Philosophy (New York: 1996).
B.A. Zimmermann (Hrsg.), Denkmodelle von Frauen im Mittelalter (Freiburg: 1994).
Leistungsnachweis: Protokoll; (6) ECTS-Punkte können dadurch (nur) in den philosophischen Masterstudiengängen sowie im Master-Profilbereich erworben werden.
Fortgeschrittenenseminar
Philosophy and its Methods in Fakhr al-Din al-Razi
Di. 10:00 bis 12:00 c.t. woch Raum: MusaPH (Leopoldstr. 11b, 4. Stock, Raum 433)
Fakhr al-Din al-Razi (d.1210) is one of the most influential and sophisticated philosophers of the post-Avicennan age in the Islamic world. He wrote not only commentaries on Avicenna but also one of the greatest of all commentaries on the Quran, and a series of comprehensive theological and philosophical treatises whose detailed argumentation seems to apply the dialectical methods of Islamic theology (kalam) to a wide range of philosophical problems. This seminar, which will benefit from the presence of visiting scholar Frank Griffel, will examine Fakhr al-Din’s approach to philosophy through a close examination of passages from his works. These passages will be read in the original Arabic; the seminar will be held in English.
Literatur:
P. Adamson, “Avicenna and his Commentators on Self-Intellective Substances,” in D.N. Hasse and A. Bertolacci (eds), The Arabic, Hebrew and Latin Reception of Avicenna’s Metaphysics (Berlin: 2011), 97-122.
F. Griffel, “On Fakhr al-Dīn al-Rāzī’s Life and the Patronage He Received,” Journal of Islamic Studies 18 (2007), 313–44.
T. Mayer, “Avicenna against Time Beginning. The Debate between the Commentators on the Ishārāt,” in P. Adamson (ed) Classical Arabic Philosophy. Sources and Reception. London: 2007, 125–49.
T. Mayer, “Fakhr ad-Dīn ar-Rāzī’s Critique of Ibn Sīnā’s Argument for the Unity of God in the Ishārāt and Naṣīr ad-Dīn aṭ-Ṭūsī’s Defence,” in D.C. Reisman (ed.), Before and After Avicenna (Leiden: Brill, 2003), 199-218.
F. Kholeif, A Study on Fakhr al-Dīn al-Rāzī and his Controversies in Transoxiana. Beirut: 1966.
A. Shihadeh, The Teleological Ethics of Fakhr al-Dīn al-Rāzī (Leiden: 2006).
Leistungsnachweis: term paper OR (presentation(s)+essay/record), according to the lecturer's specification (= BA and general MA program in philosophy); equivalent forms of assessment by arrangement [9 ECTS-points]
Anmeldung: (LSF) pre-registration is not necessary
Oberseminar (zus. mit Prof. Dr. Christof Rapp, Prof. Dr. Oliver Primavesi)
Ancient Philosophy: Research Seminar
Di. 12:00 bis 14:00 c.t. woch 20.10.2015 bis 02.02.2016 MusaPH (Leopoldstr. 11b, 4. Stock, Raum 433)
Current research projects in ancient philosophy.
Voraussetzungen: Command of English and Ancient Greek.
Fortgeschrittenenseminar
Plotinus on Time and Eternity
Mo. 12:00 bis 14:00 c.t. woch 11.04.2016 bis 11.07.2016 Raum: MusaPH (Leopoldstr. 11b, 4. Stock, Raum 433)
This seminar will be devoted to a close reading (in Greek) of Plotinus, Enneads 3.7 [45], On Time and Eternity. Discussion will include comparison of Plotinus’ views to other ancient texts on time and eternity, notably Plato’s Timaeus and Aristotle’s Physics book 4. Participants will take it in turn to translate passages (approximately one chapter of the treatise per week).
Literatur
Readings:
Greek text with facing page English
Plotinus. Enneads. 7 vols. Edited and translated by A. H. Armstrong. Cambridge,MA: Harvard University Press, 1966–88.
Deutsche Übers.
R. Harder et al (Hg.), Plotins Schriften, 6 Bd. (Hamburg: 1956-1971).
C. Tornau, Plotin: Ausgewählte Schriften (Stuttgart: 2001).
K. Alt, Plotin (Bamberg: 2005).
Armstrong, A. H. “Eternity, Life and Movement in Plotinus’ Account of Nous.” In Le Néoplatonisme, 67–74..Paris: CNRS, 1971, 67–74.
Beierwaltes, W. Plotin. Über Ewigkeit und Zeit (Enneade III 7). Frankfurt: 1967.
O’Meara, D. J. Plotinus. : An Introduction to the “Enneads.” Oxford: 1993.
Schwyzer, H. R., “Plotinos”, Paulys Realenzyklopädie der klassischen Altertumswissenschaft, Bd. 21.1 (Stuttgart: 1951), 471-592.
Smith, A. “Eternity and Time.” In The Cambridge Companion to Plotinus, edited by L. Gerson, 196–216. (Cambridge: 1996), 196–216..
Strange, S. K. “Plotinus on the Nature of Eternity and Time.” In Aristotle in Late Antiquity, edited by L. Schrenk (, 22–53.Washington, D.C.: 1994), 22–53.
Leistungsnachweis: term paper OR (presentation(s)+essay/record), according to the lecturer's specification (= BA and general MA program in philosophy); equivalent forms of assessment by arrangement [9 ECTS-points]
Anmeldung: (LSF) pre-registration is not necessary
Kolloquium
BA/MA-Kolloquium (v. a. Geschichte der Philosophie und Theoretische Philosophoie)
Mi. 12:00 bis 14:00 c.t. woch 13.04.2016 bis 13.07.2016 Kaulbachstr. 45 - 004