Fakultät für Philosophie, Wissenschaftstheorie und Religionswissenschaft
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Lehrveranstaltungen Sommersemester 2015

Vorlesung

Geschichte der Philosophie I: Antike

Veranstaltungsnummer 10058

Do. 12:00 bis 14:00 c.t. woch 16.04.2015 bis 16.07.2015 Geschw.-Scholl-Pl. 1 (M) - M 118

Diese Vorlesung konzentriert sich auf die zwei bedeutendsten Philosophen der Antike (und wohl der Geschichte der Philosophie insgesamt): Platon und Aristoteles. In der ersten Sitzung wird es allerdings zunächst um eine Darstellung der Philosophie der Antike vor Platon gehen, während Gegenstand der letzten beiden Sitzungen ein Überblick über die Philosophie in der hellenistischen Epoche und in der Spätantike ist.
Literatur:Es wird empfohlen, die folgenden Dialoge des Platons und Traktate des Aristoteles vor der entsprechenden Vorlesung zu lesen:

Platon: Menon, Phaidon, Politeia I und V-VII
Aristoteles: Physik II, Über die Seele II-III, Nikomachische Ethik I-II, X

Als weiterführend kann empfohlen werden:

Platon Handbuch, hrsg. C. Horn, J. Müller und J. Söder (J.B. Metzler Verlag)
Aristoteles Handbuch, hrsg. C. Rapp und K. Corcilius (J.B. Metzler Verlag)
History of Philosophy Podcast: www.historyofphilosophy.net

Leistungsnachweis: BA Haupt- und Nebenfach Philosophie - PStO von 2012: keine eigene Prüfung - die 3 ECTS-Punkte werden über einen erfolgreich absolvierten, modultechnisch passenden Begleitkurs mit gutgeschrieben.
BA Haupt- und Nebenfach Philosophie - PStO von 2010, Magister, Erweiterungsfach Philosophie/Ethik, Erasmus, andere Studiengänge...: Klausur

Anmeldung: Eine LSF-Belegung oder sonstige Voranmeldung ist nicht erforderlich.

 

Fortgeschrittenenseminar

Boethius' Theological Tractates

Mo. 12:00 bis 14:00 c.t. woch 13.04.2015 bis 13.07.2015 Raum: MusaPH (Leopoldstr. 11b, 4. Stock, Raum 433)

Boethius is well known as the author of the "Consolation of Philosophy," but he also wrote several theological treatises, which became highly influential in the middle ages. In these treatises he applies the tools of Aristotelian logic and metaphysics to the question of God's nature and His relation to the universe. We will read the two most influential treatises, De Hebdomadibus and On the Trinity, both of which were for instance commented upon by Thomas Aquinas. The texts will be read in Latin but an
English translation will also be made available.
Literatur:

Text and translation

Boethius, Theological Tractates and Consolation of Philosophy, trans. H.F. Stewart E.K. Rand, and S.J. Tester (London: 1973).

Secondary literature

Boethius, Consolation of Philosophy, trans. J.C. Relihan (Indianapolis: 2001).
M. Gibson (ed.), Boethius. His Life, Thought and Influence (Oxford: 1981).
S. MacDonald, “Boethius’s Claim that all Substances are Good,” Archiv für Geschichte der Philosophie 70 (1988), 245–79.
J. Marenbon, Boethius (New York: 2003).
J. Marenbon (ed.), The Cambridge Companion to Boethius (Cambridge: 2009).

Voraussetzungen: The seminar will mostly be taught in English but participants who would rather discuss and translate in German are also welcome. However participation requires some facility with Latin, as participants will take it in turns to present the text.
Leistungsnachweis: term paper OR (presentation+essay/record), according to the lecturer's specification (= BA and general MA program in philosophy); equivalent forms of assessment by arrangement [9 ECTS-points]
Anmeldung: (LSF) pre-registration is not necessary.

 

 

Fortgeschrittenenseminar

Suhrawardi

Veranstaltungsnummer 10127

Di. 10:00 bis 12:00 c.t. woch 14.04.2015 bis 14.07.2015 Ort: MusaPH, Leopoldstr. 11b - Raum 426

In this seminar we will read a work by Suhrawardi, the founder of the Ishraqi ("Illuminationist") tradition of philosophy in the Islamic world, concentrating on the transition from his earlier "Peripatetic" philosophy to the Ishraqi system. We will read the original Arabic text and discuss its linguistic and philosophical features.
Literatur:

Text:

Suhrawardī, al-Muqāwamāt, in H. Corbin, Oeuvres philosophiques et mystiques, 3 vols (Tehran: 1876-77), vol.1, 123-92.

Further reading:

J. Walbridge and H. Ziai (ed. and trans.), Suhrawardī: The Philosophy of Illumination (Provo: 1999).
M. Aminrazavi, Suhrawardi and the School of Illumination (London: 1997).
H. Eichner, “‘Knowledge by Presence’, Apperception in the Mind-Body Relationship: Fakhr al-Dīn al-Rāzī and al-Suhrawardī as Representatives and Precursors of a Thirteenth-Century Discussion,” in P. Adamson (ed.), The Age of Averroes: Arabic Philosophy in the Sixth/Twelfth Century (London: 2011), 117-40.
R. Marcotte, “Suhrawardi al-Maqtul, The Martyr of Aleppo”, Al-Qanṭara, 22 (2001), 395-419.
J. Walbridge, The Leaven of the Ancients: Suhrawardi and the Heritage of the Greeks (Albany: 2000).
J. Walbridge, The Wisdom of the Mystic East: Suhrawardi and Platonic Orientalism (Albany: 2001).
H. Ziai, Knowledge and Illumination: A Study of Suhrawardi’s Hikmat al-Ishraq (Atlanta: 1990).

Voraussetzungen: The seminar will mostly be taught in English but participants who would rather discuss and translate in German are also welcome. However participation some facility with Arabic, as participants will take it in turns to present the text.
Leistungsnachweis: term paper OR (presentation+essay/record), according to the lecturer's specification (= BA and general MA program in philosophy); equivalent forms of assessment by arrangement [9 ECTS-points]
Anmeldung: (LSF) pre-registration is not necessary.

 

Oberseminar (zus. mit Prof. Dr. Christof Rapp, Prof. Dr. Oliver Primavesi)

Aristotle, Metaphysics Lambda (Book XII)

Veranstaltungsnummer 10159

Di. 12:00 bis 14:00 c.t. woch 14.04.2015 bis 14.07.2015 Ort: MusaPH, Leopoldstr. 11b - Raum 426

We will read and discuss Aristotle's "Metaphysics Lambda" (i.e. Book XII of the "Metaphysics"). This treatise is dedicated to an inquiry into ousia (substance). In its first five chapters Aristotle attempts to give an account of the principles of alterable and sensible substance. From chapter six onwards he turns to a more controversial type of substance, which is required to be without any alteration or motion. In the course of the following chapters this immovable type of substance is identified with the first unmoved mover which again is argued to be the first principle of everything. In a way, then, the treatment of the first unmoved mover concludes the overall project of Aristotle’s entire "Metaphysics", which he himself characterized as an inquiry into the first causes and principles. It also represents (essential parts of) Aristotle’s philosophical theology and provides important insights into his astronomy.
Voraussetzungen: The seminar will be held in English; knowledge of Ancient Greek is required

 

Oberseminar

Alexander of Aphrodisias' Metaphysics Commentary in Averroes

Veranstaltungsnummer 10160

Di. 14:00 bis 16:00 c.t. woch Ort: MusaPH, Leopoldstr. 11b - Raum 426

This seminar, which continues from two previous semesters of work, concentrates on the fragments of Alexander of Aphrodisias' otherwise lost commentary on Book Lambda of the Metaphysics, which are preserved in Arabic in the Metaphysics commentary of Averroes. Each fragment is discussed with reference to the underlying Aristotelian passage and Averroes' response to Alexander, with attention given to both philological and philosophical aspects of the material.
Literatur:

Arabic text:

Averroès, Tafsīr Mā Baʿd aṭ-Ṭabīʿat, ed. M. Bouyges, vol.3, Beirut 1938.

German translation:
Die durch Averroes erhaltenen Fragmente Alexanders zur Metaphysik des Aristoteles untersucht und übersetzt von J. Freudenthal. Mit Beiträgen zur Erläuterung des arabischen Textes von S. Fränkel. Aus den Abhandlungen der Königl. Preuß. Akademie der Wissenschaften zu Berlin vom Jahre 1884.
Vorgelegt in der Sitzung der phil.-hist. Classe am 1. Nov. 1883. Berlin 1885.

English translation:

Ibn Rushd’s Metaphysics. A translation with Introduction of Ibn Rushd's Commentary on Aristotle’s Metaphysics, Book Lām, by Charles Genequand, Leiden 1986.

French translation:

Aubert Martin, Averroès, Grand commentaire de la Métaphysique d'Aristote (Tafsīr mā daʽd at-tabīʽat). Livre lam-lambda, traduit de l'arabe et annoté, Paris 1984.

See also Averroes' Epitome of the Metaphysics:

R. Arnzen, Averroes: On Aristotle's Metaphysics (Berlin 2010).

Voraussetzungen: Arabic competence is not required for participation in the seminar; discussion is held in English.

 

Kolloquium

BA-Abschlusskolloquium: Geschichte der Philosophie / Theoretische Philosophie
Veranstaltungsnummer 10149

Mi. 12:00 bis 14:00 c.t. woch 15.04.2015 bis 15.07.2015 Geschw.-Scholl-Pl. 1 (D) - D Z005

In dem Kolloquium können BA-Arbeitsprojekte aus der gesamten Geschichte der Philosophie (nicht nur aus dem Bereich Antike und frühes Mittelalter) vorgestellt werden.

Bei Arbeiten mit einem speziellen Fokus auf (formale) Logik und/oder (formale) Wissenschaftstheorie sollte nach Absprache mit der Betreuerin/dem Betreuer erwogen werden, ob diese nicht besser in einem MCMP-Kolloquium (z. B. einer dortigen "Work-in-progress"-Veranstaltung) präsentiert werden können.
Anmeldung: Um Anmeldung vor Veranstaltungsbeginn unter: office.peter.adamson@lrz.uni-muenchen.de wird gebeten.

Übung (zus. mit Tarras, Peter )

Übung zum BA-Kolloquium Geschichte der Philosophie / Theoretische Philosophie

Veranstaltungsnummer 10164

Mi. 16:00 bis 18:00 c.t. woch 15.04.2015 bis 15.07.2015 Geschw.-Scholl-Pl. 1 (E) - E 212

 


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